בחזרה אל עיר החיים שאחרי

 בחזרה אל עיר החיים שאחרי

זריחה בואראנסי

ואראנסי, עיר החיים שאחרי, עומדת על תלה במלוא הדרה ואינה נכנעת  – לא לחידושי ולא לפגעי הזמן. עיר החיים שאחרי מעניקה נחלת עולמים לחיים ולמוות, לאורה ולאפלה, לתקווה ולייאוש, לרוח ולחומר, לזך
ולעכור, לשבע ולרעב, לעשיר ולדל, לפרט ולכלל, לשלווה ולכאוס, ליופי ולכיעור, לרך
ולזקן. ואראנסי, עיר החיים שאחרי, מעניקה בכל יום ויום חותם של נצח לדריה ולאורחיה וכמו שכתבתי בעבר: ואראנסי איננה עוד יעד בהודו, ואראנסי זוהי הודו!

4 שנים חלפו מאז נפרדתי לשלום מעיר החיים שאחרי, 4 שנים שמצד אחד נדמו כמו נצח ומצד שני כאילו אך תמול שלשום פסעתי בסמטאותיה. 4 שנים שהכילו מגפה אשר עצרה את העולם מלכת אך לא יכלה לחיים בעיר החיים שאחרי. כאשר שבתי לפסוע על גדות נהר הגאנגס הבנתי כי ואראנסי היא לא רק עיר החיים שאחרי אלא היא גם עיר החיים של עכשיו. אצלנו משווקים את תל אביב  כ-'עיר ללא הפסקה' אך האמת היא כי הכתר הזה שייך לואראנסי דורות על גבי דורות עוד טרם הרעיון על 'אחוזת בית' עלה במחשבות. בכל שעה משעות היממה תפגשו המוני אדם ברחובות ובסמטאות. בכל פינה תפגשו את האדם הבודד או את החבורה העליזה, את הפרה, את הכלב, את הקוף… החיים על גדות הגנגס אף פעם אינם משעממים, בליל של התרחשויות בכל פינה, בכל שעה.

נהרות אדם זורמים אל עבר Dashashwamedh, הגת המרכזית, אשר לעת ערב מתקיים בה טקס הארטי המושך אלפי בני אדם, מי ביבשה ומי בנהר. נהרות של פרצופים, נהרות של צבעים, נהרות של תרבויות, נהרות של אמונות, נהרות של מבטים. קבוצת נשים מדרום הודו פוסעת אט אט אל הנהר בהתרגשות, ראשיהן מגולחים למשעי, פניהן צבועות, נזמי זהב לאפיהן ועגילי פרח לאוזניהן, לידן יושבים פרקדן שני סאדהו, סגפנים הינדים, ומשקיפים אל הגנגס בדממה. חבורת בני נוער לבושה היטב וחמושה במיטב הסמארטפונים מצלמת סרטונים לרשתות חברתיות לצד תמונות סלפי קבוצתיות כמיטב המסורת של הדור הצעיר. בכל מטרים ספורים נשמעת הקריאה 'BOAT BOAT' מפיהם של בעלי סירות המחפשים תיירים או עולים לרגל המעוניינים לשוט על הגנס ולצפות בטובלים, במתפללים, בכובסים, בחופפים, במסתבנים, ברוחצים ובשוחים. הגת המרכזית היא גם מוקד משיכה לרוכלים שונים ומשונים – ממוכרי חלילים וצמר גפן מתוק, דרך אביזרי תפילה ופולחן ועד מים, חטיפים וצעצועים לילדים.

נשים טובלות בנהר הגנגס
נשים טובלות בנהר הגנגס

אמנם הגת המרכזית וסביבותיה מהווים את מוקד המשיכה מספר אחד של עולי הרגל מרחבי הודו והתיירים מרחבי תבל אך דווקא הרחק מן הגתות תוכלו לפגוש בתושבים המקומיים יורדים אל הנהר לטבול בשקט, בסאדהו שלא לשם תמונות עם תיירים קוראים באדיקות מזמורי תפילה מספרים עתיקים, בחבורות ילדים המשתעשעות להן במים, בשיעורי יוגה לילדים עניים, בזוגות אוהבים שבחרו להתרחק מן ההמון וגם בלא מעט שלווה נדירה.

מס' קילומטרים צפונית לגת המרכזית תוכלו למצוא את ראג' גהאט אשר נשכחה מלב תיירי המערב על אף היותה גהאט יפהפייה במיקום שקט. לא הרחק מראג' גהאט עובר לו גשר Malviya המרשים. הגשר גדול הממדים חוצה את הנהר ורכבות עמוסות קרונות חוצות אותו באיטיות. מתחת לגשר תוכלו לחזות במחזה סוריאליסטי במקצת – נוסעי רכבות החוצות את הנהר הקדוש משליכים מן החלונות מטבעות למזל וברכה מה שמביא ילדים מקומיים לעלות על סירות עץ רעועות ולנסות 'לדוג' מטבעות מקרקעית הנהר.

החיים התוססים בואראנסי אינם מוגבלים רק לנהר הגנגס, בסמטאותיה הצרות של העיר ניתן למצוא עולם ומלואו. סוחרים ורוכלים המוכרים מכל הבא ליד – בשמים טבעיים שנרקחו בעבודת יד מצמחים שונים ומשונים, סארי בצבעים מסחררי עיניים, תכשיטים נאים וזולים ומה בעצם לא. בסמטה אחרת תוכלו לראות בכל יום טור עצום של אנשים קשי יום העומדים בסדר מופתי וממתינים לקבל ארוחה חמה המסופקת לכל דכפין. כמי שכבר ביקר בהודו מס' פעמים לא ממש התפלאתי לראות את החיוך המזמין על פניהם של העומדים בתור לחלוקת המזון, כי כאן העוני והדלות אינם מהווים סיבה ליגון ועצבות. ההסתכלות על החיים כה שונה מדרך ההסתכלות של עיניים מערביות, עיניים הצופות במחזה שכזה ומשתוממות כיצד אלו שאין הפרוטה נמצאת בכיסם שמחים כל כך בחלקם. יש לכך סיבה עמוקה שאולי ארחיב עליה בפעם אחרת. לאורך הסמטאות הצרות תפגשו בליל מרתק של סאדהו ודרי רחוב השוהים בגומחות קטנות בצדי הסמטאות ומתקיימים מתרומותיהם של העוברים ושבים.

ואל תחשבו לרגע שבזה מסתיימת חווית החיים התוססת…ברגע שתצאו מן הסמטאות ותמצאו עצמכם ברחובות הגדולים ובשווקים, תוכלו לחוש על בשרכם את המשמעות של כאוס אמיתי…המוני אדם, רכבים, ריקשות, פרות, כלבים ומה בעצם לא. צפירות בכל פינה, צעקות רוכלים, צעקות שוטרים, צעקות נהגים…כשתמצאו את מקומכם בכאוס של ואראנסי תגלו את הקסם ואת כוח המשיכה של העיר המהפנטת הזו ותבינו ואז לפתע תפציע מכם ההארה כי זהו הכאוס הכי מסודר ומאורגן ביקום. 

לקריאה נוספת: הסיקור לאחר הביקור הקודם שלי בואראנסי בשנת 2018: "ואראנסי – עיר החיים שאחרי". 

קובי

Related post

1 Comment

  • עולם אחר ומרתק, תפישת עולם שכל כך זרה לנו. קשה לתפוס. יכולה בהחלט להבין את הרצון שלך לחזור למקום הזה. תודה על פוסט מעניין ביותר.

Comments are closed.

דילוג לתוכן