בעקבות הבלוגרים הקדומים – חלק ב'

 בעקבות הבלוגרים הקדומים – חלק ב'

קניבלים שמפטמים קורבנות, פולחנים בהודו, נהר ששומר שבת, שערי נחושת שמזילים דמעות בכל תשעה באב, שבטי ישראל האבודים, ארצות רחוקות, ערים מפוארות, איים נידחים…הרפתקאות, אגדות, היסטוריה, תרבויות וגיאוגרפיה – על כל אלו כתבו ה'בלוגרים' הקדומים שלנו….והפעם סיפורו של רבי בנימין מטודלה אשר ערך מסע מדהים ומרתק במדינות רבות והשאיר אחריו יומן מסע שהפך לאחד ממקורות המידע החשובים ביותר על המאה ה-12. 

הבלוגר הדוקומנטרי – סיפורו של בנימין מטודלה.

רבי בנימין בן יונה יצא בשנת 1165 לערך מהעיר טודלה שבצפון ספרד למסע מרתק ב-3 יבשות שונות והותיר אחריו את  אחד מיומני המסעות החשובים והמפורסמים ביותר – לא רק בעולם היהודי אלא בעולם כולו כיוון שיומנו נחשב לאחד המקורות הטובים ביותר לליקוט ידיעות מן המאה ה-12. חיבורו של רבי בנימין כולל  סקירות נפלאות על הארצות בהן ביקר, על פוליטיקה וקשרי מסחר, על  חיי הקהילות היהודיות- כולל תיאור נדיר של חיי היהודים בארץ ישראל תחת השלטון הצלבני.  סיפורו הודפס לראשונה בצ'כיה בשנת 1543 ע"י אליעזר שונצינו בקושטא ומייד זכה להצלחה אדירה שבעקבותיה הודפסו עד לשנת 1800 14 מהדורות נוספות, החיבור אף תורגם לשפות רבות. (אגב – עותק מקורי של ההדפסה הראשונה נמצא כיום באוסף המוזיאון הבריטי).

ארמון פוטלה - סמלה הבלתי מעורער של לאהסה.
טיבט – גם אליה הגיע בנימין מטודלה במסעו המרתק, לה קרא 'ארץ טובות'.

סיפור המסע

בין רודוס וקפריסין לפרס ומצרים, בין ברצלונה ורומא לבגדד ועדן…. עד היום לא ידוע מדוע ולמה יצא ר' בנימין אל מסעותיו הנועזים. הוא לא הותיר בכתביו כל הסבר – כך שנותרו רק השערות…אולי מסחר? אולי חיפוש אחר קהילות יהודיות? אין תשובה מוחלטת – מה שכן מוחלט זה חיבור חובק עולם מדהים ויוצא דופן. הוא החל במסע רגלי מספרד אל צרפת תוך שהוא מתעד את הקהילות היהודיות בערים בהן ביקר. מצרפת הוא נסע לרומא תוך שהוא מציין את שמו של האפיפיור המכהן  (אלכסנדר השלישי אשר הוגלה מרומא בשנת 1162 חזר אליה בשנת 1165 וגלה שוב בשנת 1167) ובכך העניק את האפשרות לתארך את מסעו כמעט במדויק ומי שרוצה להבין כיצד נראתה רומא במאה ה-12 מוטב שיעניק הצצה לחיבור של ר' בנימין…לאחר מסע באיטליה הוא הגיע ליוון ולקונסטנטינופול, הפליג לאיים שונים בים התיכון כקורפו, רודוס וקפריסין ואפילו הגיע לארמניה הקטנה – ממלכה שהוקמה ע"י פליטים ארמנים בדרום תורכיה והתקיימה עד לשנת 1375. מסעו בממלכות הצלבניות כלל ביקור בנסיכות אנטיוכיה, טריפולי הצלבנית וערי חוף נוספות כצידון וצור. שיאו של המסע היה עבורו הביקור בארץ ישראל-  הוא התחיל באקרי הצלבנית, הרי היא עכו, אותה הוא מכנה 'תחילת ארץ ישראל'. והמשיך למסע מקיף בחיפה, עמק יזרעאל, ציפורי,טבריה, מירון ואפילו עד לדן (בניאס) – "גבול ארץ ישראל מצד הים האחרון". הוא ביקר גם קיסריה, לוד, שכם, עמק איילון, בית לחם, חברון, מרשה, רמלה, יפו, יבנה, אשדוד, אשקלון וכמובן ירושלים. בתום מסעו בארץ ישראל הוא המשיך לדמשק, פרס, נינווה, בגדד, ביקר בסמרקנד, טיבט והודו, סקר את אזור המפרץ הפרסי, עדן אסואן וערי מצרים, שכללו בין היתר את קהיר ואלכסנדריה. ממצרים החל ר' בנימין את מסעו בחזרה לספרד בהפלגה שנמשכה 20 יום לסיציליה, מסיציליה המשיך דרך איטליה לביקור באשכנז שבגרמניה ומשם חזר אל עיר מולדתו.

חבל אלזס
מטולדה ביקר בחבל אלזס והעניק סקירה על הקהילות היהודיות באיזור

עמודי הנחושת שהזיעו בתשעה באב וקבר הנביא  שגרם לחצי עיר להתעשר

אחד הדברים הנפלאים בחיבורו של ר' בנימין הוא שילוב של מסורות כחלק מתיאור האתרים – שילוב מסורות ואגדות כחלק מהמידע על האתר מתבל את המידע והופך אותו למסקרן עבור הקורא. כך למשל הוא מספר על נהר 'טיברוס' (נהר הטיבר) אשר חוצה את רומא  ולא שוכח להזכיר גם  את המסורת של יהודי המקום , שבכל תשעה באב ניגרת זיעה כמים מעמודי נחושת ממעשה ידיו של שלמה המלך…

מפרס הוא הביא תיעוד מיוחד על שושן הבירה וסיפור יוצא דופן על קברו של הנביא דניאל: העיר שושן הייתה מחולקת ל-2 אזורים אשר הופרדו על ידי גשר. צד אחד היה עשיר מאוד והצד השני של העיר היה עני מאוד. הצד העני ייחס את העושר לקבר הנביא דניאל ויצא למאבק בדרישה שיעבירו את הקבר אל הצד שלהם…לאחר מאבק גדול הגיעו חלקי העיר לפשרה – ארונו של דניאל יוצב לסרוגין בכל צד של העיר למשך שנה אחת…וכך אכן נהגו עד אשר גילה את הדבר השאה הפרסי ועלה בו זעם רב כיוון שראה בהזזת הארון ביזוי כבודו של הנביא המנוח. הוא הורה להקים קבר מפואר בדיוק בנקודת האמצע של העיר והנחה שכל מי שירצה להתפלל במקום, "יהודי או ארמי" יתקבל בברכה….מטודלה משלב לא רק מסורות יהודיות אלא אף של תרבויות אחרות, כך הוא תיעד למשל את העדה הדרוזית וסיפר כי היו יושבים בהרים, חופשיים מכל שלטון וחיו בשלום עם היהודים. מטולדה דאג לכתוב על אמונתם בגלגול נשמות:    "ואומרים שהנפש בעת יציאתה מגוף אדם טוב תכנס בגוף ילד קטן הנולד באותה שעה ואם אדם רע הוא תכנס נשמתו בגוף הכלב או בגוף הבהמה".

נהר הטיבר - רומא
נהר הטיבר – רומא זוכה לסקירה רחבה במיוחד

המורשת

בנימין מטודלה זכה להכרה כנוסע היהודי המפורסם ביותר – יומן המסע שלו נחשב כאחד המסמכים החשובים ביותר מן המאה ה-12, עד כדי כך שכבר במאה ה-16 הספר תורגם לשפות אירופאיות רבות ומשמש עד היום כמקור מידע במחקרים על תקופה זו. מטודלה הפך להיות גם דמות מעוררת השראה שבעקבותיה יצאו לדרכים נוסעים נוספים. הנושא מהמאה ה-19, ישראל בן יוסף בנימין, כינה עצמו 'בנימין השני' – כאשר הראשון הוא כמובן בנימין מטודלה. (אנקדוטה – לאחר בנימין הראשון ובנימין השני חיבר מנדלי מוכר ספרים את היצירה הסאטירית 'מסעות בנימין השלישי…). וכך נכתב על יומן מסעו של בנימין מטודלה באנציקלופדיה העברית: אין עוד דו"ח כללי מארצות הים התיכון והמזרח התיכון בתקופה הנדונה (שישווה לזה של בנימין מטודלה בחשיבותו להיסטוריה היהודית או הכללית". וזה פשוט  מסכם את הכל.

בחלק השלישי והאחרון – סיפורו של פתחיה מרגנסבורג – אשר יצא למסע מרתק אל ארץ ישראל וביקר בדרכו בארצות מזרח אירופה ובמסופוטמיה. לצערו הרב חיבורו נערך ונכתב בגוף שלישי או כמו שהטיב לתאר זאת ההיסטוריון הנודע יהושע פארוור – "רק לתיאורי מסע מעטים אונה גורל אכזר מגורל התיאור שכתב פתחיה מרגנסבורג"…

גיאורגיה – בחלק השלישי: סיפורו של ר' פתחיה מרגנסבורג אשר מסעו כלל גם את אזור גיאורגיה.
 

קובי

Related post

7 Comments

  • סיפורי הנוסעים היהודיים מרתקים! אוהבת מאוד איך שהאת משבץ את התמונות שלך מהיעדים שביקרת בהם. אני חושבת שנבימין מטודלה היה נהנה מהן ומסתקרן. האם אפשר לקרוא את כתביו בעברית כיום ?

  • בנימין מטודלה אהוב עלי במיוחד, כנראה בגלל השיר עליו

  • איזה טיול נפלא הוא עשה. הייתי שמחה לקרוא בכתביו. נשמע מרתק.

  • תענוג להמשיך ולעקוב אחר ה"מסע" שאתה עושה בעקבות הטיילים הבראשתיים. שוב, תודה רבה

  • סדרה מרתקת. כיף לקרוא!

  • מעניין מאוד, תודה

  • Sweet internet site, super style and design, real clean and utilise friendly. Mickie Ringo Botti

Comments are closed.

דילוג לתוכן