הפסל שגרם למלכי נפאל לפחד מוות

 הפסל שגרם למלכי נפאל לפחד מוות

המקדש נחשב לחשוב ביותר לאל ווישנו בנפאל

בעיר קטמנדו שוכן לו מקדש מיוחד לאל ווישנו, מקדש אשר משום מה אינו נמצא על מסלול המטיילים וחבל –  כיוון שמדובר באחד האתרים המיוחדים ביותר בעיר הקסומה, אתר שבמשך מאות שנים נמנעו מלכי נפאל מלבקר בו בשלל החשש כי ימותו אם יביטו בפסל המיוחד שבמקדש. 

קטמנדו, בירתה הקסומה של נפאל, ידועה גם כ-'עיר המקדשים', הודות לכמות בלתי נתפשת של מקדשים השוכנים בתוכה, מקדשים הינדים ומקדשים בודהיסטים, מקדשים גדולים ומקדשים זעירים, מקדשים, מקדשים, מקדשים בכל פינה. חלק מן המקדשים זכו לפרסום רב והפכו לנקודת חובה למטיילים – כך למשל מקדש פאשופאתינאת, השוכן על גדות נהר הבאגמטי, אחד המקדשים החשובים ביותר לאל שיווה – לא רק בנפאל אלא בתת היבשת ההודית כולה, אשר בו נערכים טקסי שריפת הגופות. מקדש סוויאמבהונאת הבודהיסטי (הידוע בתור 'מקדש הקופים') המשקיף על עמק קטמנדו מראשה של גבעה, הפך לאחד האתרים הידועים של העיר, בכיכר דורבאר הנפלאה שוכנים כמה מן המקדשים היפים והחשובים בעיר והרשימה עוד ארוכה…

מקדש הקופים - אחד הסמלים המוכרים ביותר של קטמנדו
מקדש הקופים – אחד הסמלים המוכרים ביותר של קטמנדו

אולי זה המיקום ואולי משהו אחר, אך באופן מוזר דווקא אחד המקדשים החשובים והמרתקים ביותר בעיר נותר מחוץ למפת המטיילים – מקדש בודהאנילקאנתה. המקדש הנחשב בנפאל לקדוש ביותר לאל וִישְׁנוּ – אחד משלושת האלים החשובים ביותר בהינדואיזם לצד בְּרַהְמָה (האל הבורא), ושיווה (האל המחריב ובורא מחדש).

זהו מקדש יוצא דופן במראהו עם בריכה רחבת ידיים אשר במרכזה פסל עצום של ווישנו בדמותו של נאראיאן הישן לו על כעין מיטת אפיריון מפוארת, על ראשו כתר זהב מרשים ומפואר שעליו 11 ראשי נחש היוצאים מגוף המתפתל על הפסל. אורכו של הפסל המדהים כ-5 מטרים והוא מסותת מגוש יחיד של בזלת שחורה. אם תתבוננו היטב בפסל תוכלו לראות אלמנטים רבים, למשל יד האוחזת בסודרשנה צ'אקרה – כלי נשקו של ווישנו בצורה של דיסק ועוד…

למאמינים אשר מגיעים אל המקדש נבנתה מרפסת מיוחדת כנגד רגלי הפסל וממנה עורכים את התפילות.

פסלו של ווישנו מסותת מסלע בזלת יחיד!
פסלו של ווישנו סותת מסלע בזלת יחיד!
המקדש נחשב לחשוב ביותר לאל ווישנו בנפאל
המקדש נחשב לחשוב ביותר לאל ווישנו בנפאל

סיפור מעניין במיוחד מגיע מהכיוון של מלכי נפאל (עד לשנת 2008 נפאל הייתה ממלכה), למלך פראטאפ מאללה, אשר מלך בנפאל במאה ה-17, היה חיזיון שבו נתגלה לו שכל מלך אשר יביט בפסל – ימות. מאז ועד לסיום תקופת המלוכה בנפאל, לא ביקר אף מלך נפאלי במקדש מתוך חשש לחייו.

בביקור הבא שלכם בקטמנדו אני ממליץ בחום לכלול ביקור במקדש הכה מיוחד וכה יוצא דופן הזה!

למאמינים נבנתה מרפסת מיוחדת כנגד הפסל
למאמינים נבנתה מרפסת מיוחדת כנגד הפסל
מאמינים מתפללים במקדש
מאמינים מתפללים במקדש
11 ראשי הנחש המגנים על ווישנו הישן
11 ראשי הנחש המגנים על ווישנו הישן

קובי

Related post

דילוג לתוכן